Van zodra je een job hebt en je jouw eigen boontjes dopt, ben je officieel belastingplichtig. Specifiek gaat het hierbij over natuurlijke personen en rechtspersonen. Indien je hieronder valt, brengt dit een jaarlijkse belastingaangifte met zich mee, die zich situeert rond de maanden mei en juni. Hoe ga je te werk én bij wie kan je hiervoor aankloppen? Meerdere opties zijn mogelijk!

Hoe je aangifte indienen?

Je belastingaangifte indienen, allemaal goed en wel, maar wat als dit je eerste keer is? Of je gewoonweg geen flauw benul hebt van welke vakjes belangrijk zijn én welke niet? Je staat er gelukkig niet alleen voor. Er zijn verschillende opties mogelijk:

  • Je vult je belastingaangifte zelf in:
    • online via MyMinfin.be;
    • op papier;
  • Je gaat ten rade bij je verzekeraar of boekhouder.

Bij twijfel, vraag je beter een extra woordje uitleg zodat je belastingaangifte meteen goed ingevuld is. Zo maak je geen kans op een boete en ben je er zeker van dat alles tijdig ingevuld is.

Wat mag zeker niet ontbreken?

Naast enkele onmisbare velden, zijn er ook enkele gegevens of documenten die een nuttige aanvulling kunnen betekenen bij je belastingaangifte. Denk hierbij aan fiscale attesten of facturen. Al staat het als een paal boven water, dat een dubbelcheck van je gegevens de absolute prioriteit vergt. Op de volgende velden werp je best een extra blik:

  • aantal personen ten laste;
  • aantal personen met handicap binnen het gezin;
  • alle velden die betrekking hebben op belastingvermindering;
  • aantal buitenlandse rekeningen;

Ziezo, tijd om hiermee aan de slag te gaan! Aarzel niet, we helpen graag waar nodig.