Ola! Dat klinkt alsof je grootse verhuisplannen hebt dit jaar. Verhuizen op zich vergt altijd veel organisatiewerk, maar zodra je die koffers de grens overneemt, is dat nog andere koek. Emigreren brengt naast het fysieke gebeuren, ook heel wat paperassen met zich mee. Waar wil je voortaan je online bestelde pakketjes ontvangen? Spreken we je voortaan nog aan met dezelfde identiteit? Ben je nog steeds verzekerd bij jouw Belgische hospitalisatieverzekering? AAAH stress! We lichten enkele essentiële tips toe in een notendop.

1. Geef je vertrek én verhuizing aan!

Of je nu in België op zoek gaat naar een ander stekje of je trekt hiervoor over de grens, in beide gevallen dien je jouw verhuizing aan te geven. Meer bepaald, in de gemeente waar je momenteel woont. Probeer dat in orde te brengen vooraleer je vertrekt. Kies je ervoor om andere oorden op te zoeken en je daar te vestigen, ga dan eens lang bij de ambassade of het consulaat van België in dat land.

2. Verblijfsvoorwaarden? Leer ze kennen!

Ook hiervoor kan je terecht bij het consulaat of de ambassade van jouw uitverkoren land in België. Je bent hier niet toe verplicht, maar een verwittigd man is er twee waard, toch? Bovendien ontvang je hier ook een nieuwe identiteitskaart en enkele andere officiële documenten. Dus… Onthoud goed:

●      Ben je ouder dan 12 jaar?;

●      Is je hoofdverblijfplaats over de Belgische grens?;

●      Ben je ingeschreven in het Belgische bevolkingsregister door de bevoegde ambassade of het consulaat van België?

DAN moet je een Belgische identiteitskaart aanvragen!

3. Wat met mijn ziekteverzekering?

Niet geheel onbelangrijk is even stil te staan bij het stopzetten van je ziekteverzekering in België. Zodra je verhuist naar een land binnen de EU, Liechtenstein, Ijsland, Noorwegen of Zwitserland betaal je namelijk plaatselijke sociale bijdrage. Met andere woorden: je dient je te verzekeren in het land waar je jouw stekje opnieuw zal opbouwen, aangezien jouw ziekteverzekering in België wordt stopgezet.