De verzekeringsmaatschappijen doen dit uit voorzorg en preventie, ze moeten daarbij ook hun maatschappelijke rol vervullen.

Jaarlijks betalen de verzekeringsmaatschappijen samen meer dan 1 miljard euro aan schadevergoedingen. Het totale bedrag die de verzekeringsmaatschappijen betalen aan de slachtoffers, moet natuurlijk worden verdeeld onder de verzekerden.

Maar om de veilige autobestuurders te belonen, wordt er rekening gehouden met een bonus-malus systeem.

 

Op basis van wat wordt de premie berekend?

  1. Het schadeattest
  2. Het bonus-malus systeem

Dit is een soort van puntensysteem dat wordt gebruikt om een bestuurdersprofiel te creëren.

Deze wordt berekend naar gelang het risico dat de autobestuurder vormt voor de maatschappij en als hij al dan niet ongevallen heeft veroorzaakt.

Hoe lager het getal, hoe beter het bestuurdersprofiel. Goede bestuurders verliezen elk jaar punten tot dat ze een bonus-malus van nul bereikt hebben. Dit gaat natuurlijk gepaard met een verlaagde premie.

Als u bijvoorbeeld een ongeval zou veroorzaakt hebben, dan zal u bonus-malus stijgen, evenals ook uw premie.

  1. Leeftijd bestuurders
  2. Gebruik wagen
  3. Aantal kilometers per jaar
  4. Type voertuig
  5. Merk
  6. Model
  7. Bouwjaar
  8. Vermogen wagen
  9. De verblijfplaats van de bestuurder